zaterdag 29 juni 2019

Vrijdag 28 juni

Regensburg - Haaltert

745 km met de auto

In Nürnberg antwoordt de hotelbaas met een grijns, op mijn vraag naar het dichts bijzijnde benzinestation. Hij heeft plezier met mijn verbaasd gezicht.
Goed geslapen, een lekker ontbijt, de frigotas flink koud (met proviand voor onderweg) en een thermosfles met, echt waar, warme koffie.
We bedanken hem voor de veilige plek van onze wagen.

Terug naar huis, het verkeer vlot redelijk ondanks de vele werkzaamheden.
We lunchen halverwege.
Net voor de aansluiting met Leuven meldt de verkeersradio ruim 2 uur file in Wemmel, maar niet met ons. We zoeken een schaduwrijk plekje op de parking, scrabblen en eten de laatste voorraad op.
En hopen na 3 uur rust dat de verkeersdrukte vermindert is.
Veilig en wel thuis.

Epiloog
Alhoewel, voor ons doen, we te dikwijls spoorden overheerst tevredenheid.
We misten in het begin wat conditie en sommige stukken meer geschikt zijn voor MTB, maar vooral eiste de warmte veel krachten.

Was een rondje Waddeneilanden hoppen dit jaar toch een betere bestemming geweest?

En nog wat foto's onderweg

donderdag 27 juni 2019

Donderdag 27 juni

Regensburg – Regensburg – Sinzing (Gasthaus Erber)

25km gefietst

Zoals ik gisteren schreef, een perfecte camping voor fietsers.
Arjen vertrekt op tijd voor de volle 90 km, maar uiteindelijk doet hij meer dan 130 km, een dikke proficiat.

De thermometer wijst kort na de middag 36°C aan.
We doen vandaag aan sightseeing, geen haast.
Later stappen we af aan de camping(ligt op de weg naar Gasthaus Erber), waar de 2 fietsende zussen uit Frankfurt ons een heel bekend dobbelsteenspel al spelend uitleggen.

We fietsen verder naar Gasthaus Erber maar eerst moeten we nog 150 hoogtemeters overwinnen.

Een spelletje Kniffel

Een lekkere Holsteinerschnitsel met kruidenboter en spiegelei

Woensdag 26 juni

Deggerdorf - Staubling - Regensburg

46.83 km         3.02 gefietst     15.11gem.   9 uur onderweg

We vervolgen de weg aan de Donau op een zelfde parcours als gisteren. Ook hier worden werken uitgevoerd in het overstromingsgebied om de rivier meer ruimte te geven bij overvloedige regen.

In Straubling arriveren we rond 11 uur. Het is bloedheet, 36.3°C.
Het is welletjes geweest, we sporen verder tot Regensburg.

We lunchen in het parkje aan het station en volgen de fietsbordjes tot op de camping van de plaatselijke roeiclub.
Een ideale camping, uitsluitend voor fietsers en roeiers.
's Avonds hebben we nog een fijne babbel met Arjen die een rondje Zwarte Zee fietst.

dinsdag 25 juni 2019

Dinsdag 25 juni

Kohlbachmühl – Deggendorf

85 km 4.43 uur gefietst gem. 16.71 8.50 uur onderweg

We zijn weg voor het tweede stuk langs de Donau onder alweer een staalblauwe hemel.

Onze campingbaas is een “filou”.

Toen we gisteren aankwamen stond er voor zijn deur van de taverne een bord met “RUHETAG”, rustdag. We wilden juist vertrekken maar hij overtuigde ons dat de camping met zwembad wat verder alleen voor caravans en “Wohnmobil” waren, aldus geschiede. Wat zien we in het dorp wat verder, deze morgen, een camping met zwembad en tentjes. En hij rekende ook meer dan op zijn bord vermeld staat, het internet geen probleem! Geen enkel toestel kon een verbinding maken!

In Passau zijn we vlug weg. De juffrouw van het toeristenbureau kan ons geen info geven ivm ons traject naar Regensburg. Ik citeer “ voor meer info verwijs ik u naar de boekhandel. Voila zo gaat het ook.

Het stuk tussen Passau en Regensburg is minder toeristisch. We zien ook geen enkele cruise meer passeren.
Het parcours, asfalt, soms langs wegen met een gescheiden strook, redelijk vlak en bij een grote omleiding door de velden met grind, bij een T° van boven de 33°C.

Maandag 24 juni

Linz – Kohlbachmühle (D)

85 km 4.43 uur gefietst gem 17.83 8 uur onderweg

We verlaten Linz via de Walhalabrug onder een staalblauwe hemel en trekken richting Regensburg langs de Donau voor een tocht van 3 à 4 dagen.
Pas buiten Linz houdt een zeker Jan ons staande. Hij is dol op Belgische fietswegen, kent zijn weg tussen Gent en Brussel, de Vennbahn in het Oostkanton is zijn favoriet.

Het is mooi fietsen langs de Donau. Bijna onopgemerkt steken we de grens over tussen Oostenrijk en Duitsland. Het is de zelfde grensovergang als 3 jaar geleden, nu langs de andere zijde. Maar geen bordje van Duitsland wel van Beieren.

We tenten vandaag op het terrein van Gasthof Pension Camping Kohlbachmühle en schrijven dit verslag aan de oever van de Donau.
In de hoogte staat slot Fistenstein gebouwd rond 1250, het is nog steeds privé bezit, bewoont door een gravin.